חתימה על העצומה נגד עבירות הבניה ביורדי הסירה 19 אונליין

יום ראשון, 27 ביולי 2008

מה קרה ביורדי הסירה 19?


בית מס' 19 ברחובנו, המוגדר בתב"ע כ"בית אופייני", נמכר לאחרונה. הבעלים החדשים החליטו כמקובל לפתח אותו למספר דירות. בהתחלה התרשמנו שאכן פועלים באתר מתוך כוונה לשמור על מראה הבניין המקורי אולם לתדהמתנו התברר כי בפועל הופך הבניין למודרני ומצועצע. זהו סיפור על אבדן עוד מבנה לשימור בעיר בחסות העירייה

בית מס' 19 ברחובנו, בית המוגדר בתב"ע העירונית כ-"בית אופייני", נמכר לאחרונה. הבעלים החדשים החליטו כמקובל לפתח אותו למספר דירות על ידי הוספת קומות וחפירה מתחת לבית. העבודות החלו לאחר קבלת היתר עבודה מן העירייה כנדרש.

בחלקו הראשון של תהליך העבודה התרשמנו שאכן פועלים באתר מתוך כוונה לשמור על הקומות המקוריות ולהוסיף קומות בסגנון תואם. מעטפת הבניין חוזקה ושומרה, בעוד שהפנים נהרס ונערכו חפירות ויציקות להגדלתו. העבודות נערכו תוך שמירה על העצים בחזית ותוך הפרעה מינימאלית לחיים ברחוב.

אולם לתדהמתנו, בחודש מאי התברר לנו שכל הבניין המקורי כוסה תוך מספר ימים באבנים לבנות בוהקות בסיתות מוטבה, המעלימות לחלוטין את האבן הירושלמית של מעטפת הבניין ואת הסגנון המקורי של הבית. הגשנו מיד תלונה לאגף הפיקוח על הבניה, אולם למרות תלונות חוזרות ונשנות מצידנו לא ננקטו כל צעדים על ידי הפיקוח למנוע את העבירה על התנאים העיקריים של היתר הבנייה. הסגנון של הבניין החדש זר וצורם לסביבתו בציפוי באבן זרה, בתבליטים מצועצעים שהוספו ובפתחים השונים.

העירייה גילתה חדלון מעשים ורשלנות ביחסה לערך השימור של בתים הרשומים בתב"ע כאופייניים בשני שלבים של ההתנהלות:

א. מתן היתר בנייה גמיש מדי. (למשל האפשרות שהקומות הנוספות והגג החדש יהיו שונים מן המקוריים, וההוראה לוותר על העצים לטובת החנייה).

ב. אזלת יד מוחלטת באכיפת מעט ההוראות והתנאים שנרשמו בהיתר הבנייה.

התוצאה של מחדלים אלו גרמה לשינוי המוחלט של סגנון הבניין כולו ולהיעלמותו של בית מנדטורי יפה, הקבור עכשיו בתוך בניין מודרני מצועצע. כאמור נכרתו גם שני עצי אורן גדולים ועתיקים שהיו בחזית הבית המקורי. אמנם, הכריתה נעשתה באישור, אולם אנו תמהים על מתן אישור שכזה, המאפשר להרוס עצים שהיוו נכס מכל הבחינות: טבע, היסטוריה וסביבה.

אנו מבקשים למחות על הפגיעה החמורה באופי של הרחוב שלנו ובצמחייה והבנייה מימי המנדט, שאופיים נועד לשימור על פי התכנית העירונית, וכך גם ראוי להיות!

לפני ביצוע של שינויים ובנייה, העירייה מפרסמת את התכניות לשם הגשת התנגדויות. אולם אם לאחר מכן סוטים מן התכנית המקורית ונעשית פגיעה באופי השכונה, אז כל המהלך מהווה אחיזת עיניים! כיצד מתאפשר הרס שכיות החמדה של העיר? כיצד ייתכן שהפיקוח על הבנייה לא נעשה בזמן אמת?

ברצוננו להביע את דאגתנו מן ההתנהלות המתוארת, מתוך חשש חמור לבתים האופייניים שנותרו ברחובנו וברחבי ירושלים, החשופים לסכנה של יחס דומה מצד יזמים ולחוסר הגנה מטעם הרשויות.

אנו מזמינים את תושבי ירושלים להצטרף למחאה שלנו ולחתום על עצומה שאנחנו מגישים לעירייה.

אין תגובות: